ساختار علمی خمیر جادویی اسلایم و ویژگی های خاص آن

آیا میدانید چه چیزی اسلایم را از مایعات عادی متفاوت می کند؟

در این قسمت می خواهیم به ساختارعلمی اسلایم و خواص ویژه آن بپردازیم.

اسلایم چیست؟

اسلایم مانند مایعات جاری می شود، اما بر خلاف مایعات آشنا (مانند آب ، روغن و ….)، یک ویژگی ثابت مانند جاری بودن یا چسبنده بودن ندارد. بنابراین اسلایم مایع است، اما نه یک مایع معمولی. دانشمندان به موادی که قابلیت لزج بودن (چسبندگی) آنها تغییر می کند سیالات غیرنیوتونی می گویند. توضیح علمی این است که اسلایم مایعی است که توانایی مقاومت در برابر تغییر شکل آن متناسب با فشاری که وارد می شود متفاوت است، به این معنا که وقتی اجازه می دهید اسلایم در بین انگشتانتان جاری شود، چسبندگی آن کم است و مانند یک مایع غلیظ جاری می شود و وقتی که آن را در دست خود فشار می دهید، مانند یک ماده ی جامد مرطوب سفت می شود. این ویژگی به این دلیل است که وقتی شما به اسلایم فشار وارد می.کنید ذرات سازنده ی آن به هم نزدیک می.شوند و باعث می.شود ذرات نتوانند بر روی یکدیگر بلغزند.

اکثر انواع اسلایم نمونه هایی از پلیمر هستند. پلیمرها مولکول های بزرگی هستند که از به هم پیوستن واحد های کوچک تکرار شونده ساخته می شوند.

 

ساختار علمی خمیر جادویی اسلایم

 

نمونه های اسلایم

یک شکل طبیعی اسلایم، مخاطی است که عمدتا از آب، گلیکوپروتئین ( ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات ) و نمک ساخته شده است. آب ماده اصلی تشکیل دهنده دیگر انواع اسلایم نیزاست. اسلایم دست ساز نیز از ترکیب آب، چسب و بوراکس ساخته می شود. همچنین می توان از نشاسته مایع و آب هم به جای بوراکس استفاده کرد.

اینکه هر اسلایم چگونه عمل می کند، بستگی به مواد تشکیل دهنده آن دارد. اما توضیح کلی این است که مواد شیمیایی برای تشکیل پلیمرها با یکدیگر ترکیب می شوند، پلیمرها به عنوان یک شبکه عمل می کنند و در این شبکه مولکول ها روی یکدیگر می لغزند یا در صورت فشردگی از لغزش یکدیگر جلوگیری می کنند.

 

بیشتر بخوانید:

اسلایم چیست؟ تعریف اسلایم و آشنایی با برخی از انواع اسلایم ها

اسلایم چیست؟ موارد کاربرد و نکات مهم در بازی با خمیر اسلایم

آموزش ساخت اسلایم

 

به عنوان یک مثال خاص، واکنش های شیمیایی ای که در ساخت اسلایم با استفاده از بوراکس و چسب ساخته می شود را در نظر بگیرید:

دو نمونه دستور العمل اصلی برای ساخت اسلایم وجود دارد یکی با چسب مایع شفاف یا پلی وینیل الکل و بوراکس در آب و دیگری استفاده از نشاسته به جای بوراکس است.

 

بوراکس

 

در دستورالعمل حاوی بوراکس، مواد به شکل زیر واکنش می دهند:

بوراکس در آب به شکل یون های سدیم Na+ و تترابورات حل می شود. یون های تترابورات با آب واکنش می دهند تا یون OH- و بوریک اسید تولید کند. بوریک اسید هم برای تولید یون بورات با آب واکنش می دهد. بین یون های بورات و گروه های OH که در مولکول های پلی وینیل الکل موجود در چسب وجود دارند؛ پیوند های هیدروژنی تشکیل می شود که آنها را به هم متصل کرده  و به شکل یک پلیمر جدید تبدیل می کند و اسلایم ساخته می شود .

پیوند های پلی وینیل الکل مقدار زیادی آب به دام می اندازند به همین دلیل اسلایم مرطوب است .

همچنین شما می توانید با کنترل نسبت چسب به بوراکس قوام اسلایم را تنظیم و آن را به شکل دلخواه خود بسازید.

منبع: ThoughtCo.

مترجم: لیلا رضایی

 

فیلم آموزش ساخت اسلایم 😆  😆 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.